Hoe kom ik van mijn (chronisch) energietekort af?

Ben je altijd moe en uitgeput? Heb je al weinig energie als je je bed uitkomt? Blijft na slapen en rusten nog steeds de vermoeidheid over? 

De gevolgen van een energietekort kunnen veel invloed hebben op je dagelijks leven. Klachten zoals: aandachts- en concentratieproblemen, prikkelbaar zijn, somber, gespannen en gestresst voelen, burn-out klachten, uitputting, blessures, spierpijnen, ademhalingsproblemen, een laag energieniveau, slaapproblemen, darmklachten en hoofdpijnen. Een energietekort hakt er bij veel mensen flink in. 

Uit de vicieuze cirkel van vermoeidheid komen blijkt in de praktijk een lastige zaak. De klachten houden daarom ook tot chronische vormen aan. Met toegespitste interventies kunnen deze klachten voor een belangrijk deel worden voorkomen of verminderd.

Dit blog-artikel gaat over het herstellen van je energieverdeling en is geschreven voor mensen die te kampen hebben met stevige vermoeidheidsklachten. Het helpt je weer grip te krijgen op je gezondheid en op je energieniveau.

Een energietekort uit zich in vermoeidheid

Een energietekort 

Energietekort is een veel gehoorde klacht in de praktijk. Dit lijkt slechts een symptoom, maar in werkelijkheid staat het aan de basis van veel ziektebeelden. Om hier grip op te krijgen moet je op zoek gaan naar de oorsprong van dit energietekort. In de praktijk maak ik dagelijks mee, dat als de energiebalans is hersteld, dit aanzienlijk scheelt in het aantal bezoeken aan de huisarts, fysiotherapeut, psycholoog of andere medisch specialisten. Het is het uit balans zijn, dat veelal fysieke en psychische klachten veroorzaakt en ten grondslag ligt aan bijvoorbeeld lage rugklachten, overgewicht, overspannenheid, burn-out, depressie vermoeidheid en blessures.

Aan de slag met je gezondheid 

Hieronder geef ik je een aantal praktische adviezen over welke rol energie speelt in de cellen van ons lichaam en enkele factoren die invloed hebben op je energieverdeling. Deze interventies komen onder andere voort uit het symposium ‘Optimale energieverdeling, van cel tot lichaamssysteem’. Dit werd georganiseerd door Natura Foundation. Sprekers waren Dr. Michael Murray & Dr. Leo Pruimboom. Ik zal het zo praktisch mogelijk houden. 

De rol van de mitochondriën in het lichaam 

Een gezond lichaam betekent, dat het totale lichaam voldoende adequate energie tot zijn beschikking heeft. Zo kunnen alle cellen, organen, weefsels en systemen optimaal functioneren. Voeding is de basis – de bron van brandstoffen, bouwstoffen en hulpstoffen. 

Mitochondriën zijn kleine structuren in de cellen van ons lichaam. Ze zorgen ervoor dat energie uit de voeding beschikbaar komt voor de cel. Daarom worden ze wel de ‘energiefabriekjes’ van onze cellen genoemd. 

Mitochondriën zijn zo klein dat ze met een gewone microscoop niet zichtbaar zijn. Mitochondriën zitten in zo’n beetje alle cellen van het menselijk lichaam. Alleen rode bloedcellen bevatten geen mitochondriën. Cellen bevatten honderden tot duizenden mitochondriën. Dat verschilt van cel tot cel. In principe geldt dat hoe meer energie cellen verbruiken, des te meer mitochondriën ze hebben. 

Zo hebben bijvoorbeeld hartspiercellen veel mitochondriën. Zij moeten immers continu samenknijpen om het hart te laten kloppen. Andersom geldt dit helaas ook, wanneer ze te weinig worden gebruikt, gaat de energieproductie omlaag. Dit heeft niet alleen zijn weerslag op lokale opbouw- en onderhoudsprocessen, maar op het gehele systeem. Uiteindelijk zijn alle lichaamssystemen van elkaar afhankelijk. 

Wat doen mitochondriën in het lichaam?

Mitochondriën zijn dus van groot belang voor het functioneren van de cellen in ons lichaam. Ze zorgen er namelijk voor dat voedingsstoffen, zoals glucose en vetten, worden omgezet in energie. Dat gebeurt door omzetting van glucose en vetten in acetyl-coenzym A. Met behulp van dit stofje kunnen de mitochondriën andere stofjes maken waarin energie zit opgeslagen. Vooral het stofje adenosine-trifosfaat (ATP) wordt gebruikt als bron van energie voor cellen in ons lichaam. 

Mitochondriale disfunctie 

Mitochondriën moeten voortdurend onderhouden worden om goed hun werk te kunnen doen. Wanneer ze dat niet meer doen, spreken we van mitochondriale disfunctie. Een belangrijk voorbeeld is een tekort aan antioxidanten uit groente en fruit, waardoor vrije radicalen onvoldoende worden weggevangen en er schade ontstaat aan de mitochondriën. Ook een tekort aan substraten uit de voeding voor de opbouw van mitochondriën – bijvoorbeeld onverzadigde vetzuren – kan een oorzaak zijn van mitochondriale disfunctie. Ook bestaan er er diverse toxinen in onze omgeving die schade kunnen toebrengen. Met toegespitste interventies kan niet-genetische mitochondriale disfunctie echter relatief eenvoudig worden verminderd.

Goed om te weten: de impact van chronische stress 

Chronische stress heeft veel invloed op ons lichaam. Zo ook op onze mitochondriale functies. Belangrijk ook bij een energietekort is aandacht te besteden aan de mogelijke chronische stress die zich in jouw leven afspeelt. Bijna alle gezondheidsklachten zijn te herleiden naar (chronische) stress. Realiseer je dat goed.  

Chronische stress wordt veroorzaakt door:
  • Te weinig beweging
  • Zittende leefstijl
  • Vaker dan 3 keer eten per dag
  • Toxines in de omgeving
  • Medicijnen en drugs
  • (werk)-stress
  • Slaapschuld
  • Voedingsintoleranties
VOEDINGSadvies VOOR ENERGIETEKORT 
  • Eet onbewerkt, liefst biologisch -> zoals de natuur het geeft is het goed. 
  • Variatie is het sleutelwoord.
  • Haal je energie uit gezonde vetten en eiwitten. Wat minder uit koolhydraten.
  • Lage maaltijdfrequentie -> Eet drie keer per dag en houdt het daarbij.
  • Waardevolle toevoeging -> Intermittent fasting. Sla b.v. 2 maal per week het ontbijt over, 18:6 methode toepassen; 18 uur per dag vasten, en dan aansluitend 6 uur lang kan je eten. 
  • Haal je volume uit groente.
  • Eet ook rauwe groente -> Bezitten veel goede bacteriën en enzymen. 
  • Eet uit de zee. Essentiële vetzuren.
  • Goede aanvulling -> Gefermenteerde voeding voor je darmflora.
  • Help je energieverdeling. Eet -> (lees ook) magnesiumrijke voeding.
  • Drink in bulk -> 4 tot 5 drinkmomenten per dag en geen 100 slokjes gedurende de dag.
  • Tijdsvenster eten -> Tussen opstaan en 18:00 uur. Rust in je systeem aanbrengen (vasten).
  • Beperk caffeïne, anders maak je te veel het hormoon adrenaline aan.
  • Lees ook -> 8 gouden voedings- en leefstijlideeën.
  • Mogelijk suppletie-advies: PQQ, Ubiquinol, B vitamines en Magnesium. (laat je adviseren door een professional)
Bewegingsadvies voor energietekort
  • Beweging speelt een essentiële rol in je energieverdeling.
  • Nuchter bewegen. Beweeg dus voordat je ontbijt -> Verbeter je gevoeligheid voor insuline, zodat hersenen en andere cellen makkelijker glucose op kunnen nemen. 
  • Sitting breaks -> Ieder half uur 2 minuten bewegen, of ieder uur 5 minuten. Je bent niet gemaakt om te zitten.
  • Lees ook -> De gunstige effecten van fysieke training op je lichaam.
Aanvullende leefstijl-interventies voor energietekort
  • Herstel het bioritme -> Voorkom ‘s avonds vooral kunst- en blauw licht.
  • Neem 3x per week een heet bad/sauna (fysiologische stressprikkel).
  • Neem 3x per week een Koud bad/douche (fysiologische stressprikkel).
  • Ga op tijd naar bed, slaap minimaal 7,5 uur. Integreer e.v.t een powernap in een dutvenster (herstel van bioritme en slaapschuld).
  • Geniet regelmatig van sex (aanraking en fysiek contact).
  • Pas een diafragma ademhaling toe. Lees ook -> Ademhalingsoefening. (zenuwstelsel tot rust brengen).
  • Zorg voor diepe ontspanning (optimaal herstellen).

Gezondheidsprofessional in Nijmegen en Arnhem

Ik hoop je hiermee een concreet handelingsperspectief te hebben geboden om met je energietekort aan de slag te gaan. Wanneer je hierin succesvol wilt zijn zal daar ook een flink portie gezonde gedragsverandering voor nodig zijn. Hoe ga je dit integreren in het dagelijks leven? Hoe blijf je gemotiveerd en actief bezig met je gezondheid? Mijn advies: pas deze quick wins gedurende 90 dagen toe onder professionele begeleiding en ervaar wat de leefstijlinterventies met je doen. Laat mij je daarbij helpen.

Referenties
  • Natura Foundation – Optimale energieverdeling, van cel tot lichaamssysteem.
  • Natura Foundation – Monografieën.
  • Dr. Michael Murray N.D.
  • Dr. Leo Pruimboom.
  • Bonusan- origins of energy.            
  • De Energie Fabriek Health & Performance. 
De Energie Fabriek

De Energie Fabriek begeleidt individuele professionals en bedrijven bij het realiseren van meer kracht en balans in het leven. In onze programma’s richten wij ons op het verbeteren van de vitaliteit, stressregulatie, prestatie, inzetbaarheid en gezondheid. Wij maken gebruik van bewezen methodes voor duurzame resultaten.

VRIJBLIJVEND ORIËNTATIEGESPREK?

Wil je graag eens kennismaken? Neem dan voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek contact op met Roderik via roderik@deenergie-fabriek.nl of tel.nr.: 06 278 202 21. Dit is altijd zonder factuur en verplichtingen. 




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1
×
Hi,

Kan ik je helpen?

Stuur me een berichtje voor een vrijblijvende kennismaking, vragen over coaching en training of het plannen van een afspraak. Ik reageer binnen 24 uur (06 278 202 21).

Roderik