Hoe kan ik met sport en bewegen stress verminderen?

Bewegen voor je brein.

Steeds meer mensen gebruiken sport en bewegen als manier om bijvoorbeeld stress, burn-out, depressie en angststoornissen tegen te gaan.

Het is goed om te beseffen dat bij veel psychische klachten en stoornissen stress een onderliggende rol speelt. Dat betekent dat werken aan het verminderen van stress en het verbeteren van je psychische gezondheid hand in hand gaan.

We weten het allemaal: bewegen is belangrijk voor een gezond lichaam. Dat is inmiddels algemeen bekend. Maar bewegen doet dus meer. Het heeft namelijk veel invloed op ons brein. En te weinig bewegen? Ook dat doet meer met je hoofd dan je misschien denkt. Wat is het effect van bewegen, sporten en trainen op je hoofd en hoe kan je daarmee stress verminderen?

Chronische stress heeft veel negatieve effecten op hoe je je voelt en hoe gezond je bent. Daarom is het belangrijk om een teveel aan stress te voorkomen. Bewegen en sporten helpt daar enorm bij. Dat werkt onder andere op deze manieren

  • De toename van endorfine – het snelst werkende anti-stress hormoon en verbetering van het endorfinesysteem door sporten, bewegen en trainen.

Endorfines zijn neurotrofine. Hierdoor activeren zij het herstel van zenuwschade en hebben een anti-depressieve werking. Het hormoon stimuleert o.a. de aanmaak van energie (ATP) in iedere cel, verbetert de cognitie (concentratie, geheugen, leervermogen) en stimuleert het vermogen om adequaat te reageren op lichamelijke, geestelijke, emotionele veranderingen.

  • De toename van de productie van BDNF, oftewel Brain-derived neurotrophic factor.

Het neuronale groeihormoon Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF) is belangrijk om je hersenprocessen zoals geheugen, leervermogen en emotieregulatie goed te laten verlopen. BDNF wordt ook wel gezien als “pokon voor de hersenen”. Een laag niveau van BDNF zou hersengebieden, die emotie reguleren, verstoren en kunnen leiden tot een depressieve stoornis. Het heeft dus een centrale rol in de ontwikkeling van de hersenen.

Toepassen van de juiste beweeginterventies

Verschillende beweeginterventies kunnen bewust ingezet worden om je brein, psyche en/of persoonlijke ontwikkeling positief te beïnvloeden. De interventies die De Energie Fabriek dagelijks in de praktijk toepast:

Boksen

Boksen is een zeer geschikte beweeginterventie voor je persoonlijke bewustwording, je persoonlijke ontwikkeling en voor het vergroten van je sociale competenties en je sociale weerbaarheid. En daarmee helpt het je ook nog eens om lekkerder in je vel te komen.

Deze interventie gebruik ik zelf veel in de begeleiding met mijn kandidaten. Het helpt om je comfortabel te voelen in je eigen lichaam met minder blokkades en de beschermlaag af te breken. Als we helder hebben wat je obstakels zijn gaan we aan de slag. Met gesprekken en handschoenen.

Cognitieve fitness

Bewegen stimuleert onder andere de groei van het aantal verbindingen tussen hersencellen en het bevordert de mogelijkheid dat sommige hersendelen functies van andere delen van de hersenen overnemen (neuroplasticiteit). Dit wetenschappelijke inzicht staat aan de basis van Cognitieve Fitness, een unieke beweegmethode die fysieke inspanning combineert met cognitieve uitdaging en bewuste ontspanningsoefeningen. De CF-methode is twee keer met positief resultaat onderzocht door het Trimbos instituut en kent inmiddels een brede toepasbaarheid.

Runningtherapie

Kern van de Runningtherapie is het gebruik van hardlopen om met name je psychische conditie te verbeteren. In te zetten om somberheid, depressiviteit, lusteloosheid, stress, angst en andere psychische klachten structureel te verminderen. 

Krachttraining

Aangetoond is dat krachttraining stress reduceert en depressieve klachten vermindert. Ook heeft het natuurlijk meerdere gunstige effecten op je lichaam en doet het veel in je neurologisch systeem, tenminste als het op de juiste manier wordt toegepast. Lees ook eens: https://deenergie-fabriek.nl/fysieke-training-de-gunstige-effecten-op-je-lichaam/

Wandelen (in de natuur)

Wandelen is dé grootste probleemoplosser die er bestaat concluderen neurowetenschappers. Er bestaan meerdere beweeginterventies waarbij wandelen centraal staat en de gekozen beweegvorm is. Lees ook https://deenergie-fabriek.nl/minimaal-twee-uur-per-week-in-de-natuur-maakt-je-mentaal-gezonder/

Bewegen voor je (psychische) gezondheid vraagt om maatwerk

In mijn persoonlijke coaching staat een integrale begeleiding centraal. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het vitaliteitsprogramma KRACHT komen naast deze beweeginterventies daarom meer zaken aan bod om jouw vitaliteit te verhogen. 

Je wordt gestimuleerd tot persoonlijk leiderschap, zodat je hoofd, hart en handen optimaal samenwerken om zakelijke én privé doelen te kunnen bereiken. Hierdoor ben je beter in staat om met energie dat te doen wat je graag wilt doen. Je bent gemotiveerd en je hebt de veerkracht om met tegenslagen en uitdagingen (stress) om te gaan

Vrijblijvend oriëntatiegesprek

Wil jij ook graag leren om je op fysiek en mentaal vlak weer ècht fit te voelen? Of kom je niet verder met alleen maar gesprekken met een coach, dokter, diëtist of psycholoog? Neem dan voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek contact op met Roderik, via roderik@deenergie-fabriek.nl of tel.nr.: 06 278 202 21. Dit is altijd zonder factuur en verplichtingen. 

Voor het schrijven van dit blog-artikel heb ik bewegenvoorjebrein.nl geraadpleegd. De foto’s zijn gemaakt door www.chrissiesewalt.nl




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1
×
Hi,

Kan ik je helpen?

Stuur me een berichtje voor een vrijblijvende kennismaking, vragen over coaching en training of het plannen van een afspraak. Ik reageer binnen 24 uur (06 278 202 21).

Roderik